10 aktiva klassrumstips

Här bjuder vi på några enkla aktiva tips som lärare och pedagoger kan ta till för mer rörelse och mindre stillasittande i och utanför klassrummet (se PPT för vägledning och förslag på layout)

Sätt en actives-klocka var 30:e minut

  1. Ta en hjärnpaus var 30:e minut vid teoretiska lektioner. Gör 4-5 övningar enkla övningar tillsammans med eleverna, som knäböj, masken, yoga-hunden och kobran.

Tåhävningar

Tåhävningar gör susen för elever med trötta ben och huvuden. 10-20 gånger räcker. Håll kvar en liten stund på tån för bättre effekt och låt gärna armarna följa med. Särskilt smidigt att ta till om eleverna redan står upp och arbetar.

Gör matten till en gympalektion

Gör matten till en gympalektion. Räkna antal knäböj under en minut, addera klassens totala antal armhävningar eller mät hur långt eleverna kan hoppa utan att ta sats. Se fler aktiva matteövningar här.

Lektion utomhus

Planera för geografi- eller biologilektionen utomhus. Det ger gratis rörelse till och från såväl som under lektionen.

Aktiv paus

Låt elever, vid behov, ta 5-minuters avbrott för enkla fysövningar i klassrummets rörelsehörna (länk POP).

Alternativa arbetsställningar

Erbjud alternativa arbetställningar. Med höj-och sänkbara bord, kan eleverna varva mellan att stå upp och och sitta ner. Med en matta eller balansbräda under fötterna blir det extra skönt och aktivt för rastlösa ben.

Rörelse

Låt eleverna röra på sig när de svarar, till exempel genom att ställa sig upp istället för att räcka upp handen, eller gå fram till tavlan för att skriva ner svaret.

Hälsokunskap

Smyg in hälsokunskap på schemat. Kunskap om kost, hälsa och träning och kroppens anatomi och fysiologi går att förena med många andra ämnen. Inspireras av Finland där hälsokunskap är ett obligatoriskt ämne.

Matematisk aktivitet

Låt eleverna springa ett varv runt skolgården på tid. Jämför med hur lång tid det tar att gå eller hoppa runt. Addera, subtrahera och multiplicera.

Tyst arbetsmiljö

Sätt tassar på bordsbenen och skärma av med bordsskärmar  så att du kan tillåta naturlig rörelse utan att det stör.